Tuesday, November 30, 2010

Langit Petang


Wajah beliau saya tatap,telus dan mulus.

Raut nya kelihatan lesu diratah keuzuran.

Pada takah usia 61 ini,ubat-ubatan telah mula

menjadi ulam yang perlu ditelan saban hari

demi mengawal tekanan darah tinggi dan kencing manis

dari giat menular.Penyakit itu bagaikan bom jangka

yang sudah terpasang di dalam tubuh prempuan ini.

Dia yang dulu senang bercanda,tak kurang juga tersangat

gemar dan acap meleteri saya.Namun buruk dan baik pada dirinya

dia lah saudara sepupu yang sangat akrab dengan saya

bagaikan saudara kandung mentelah pula saya tak punya

saudara tua yang sedarah.

Belas hati saya yang melihatkan dirinya yang kelelahan

di pembaringan,sesayu ketika menatap nazak arwah ibu

4 tahun yang lalu.

“Kak! Kelmarin saya pun telah di kesan punyai percikan

penyakitan yang menuntut saya menjinakkan diri dengan hospital”

Hidup,sementara seterusnya fana.Takdir itu takdir...!!!

Fragile....

2 comments:

Hashim Zabidi said...

Fasal apa penyakit kronik sering hinggap pada orang melayu. Kurang jaga atau kurang preksa? Atau orang melayu belum sampai tahap berjaga-jaga, mengikut jejak tapak Tok dan moyang mereka.

ubilepih said...

ha..ha...ha..orang melayu tak jaga perut kut.