Friday, March 13, 2009

Tarsan Ubi


Aku telah keluar meninggalkan ladang peternakan ikan sang dewair di Bukit Tinggi.

2 faktor penyumbang yang membuat aku bertindak sedemikian.Pertama kerana

sahabat aku Mr R telah di “Kencing” oleh dewair,pelaburan beliau sebanyak

Rm 70 ribu liau.lazimnya begitulah berlaku di dalam dunia dagang ini.Benang

jujur amat rapuh dan mudah betas bila akal telah terasuk haloba.

Tak mengapa persoalan itu biar di uruskan sendiri Mr R dengan rakannya yang belot itu.


Alasan ke2 juga merupakan penyebab besar aku keluar.Sebab amalan2 deme

di situ yang aku tidak berkenan.Saban malam jumaat pasti membakar kemenyan

sebagai menghormati ruh2 leluhur yang datang beziarah.Paling ngeri pada malam

jumaat terakhir aku di situ mereka membuat kenduri arwah bertahlil kepada arwah

sahabat mereka si orang bunian.Aku akur yang entity jin itu wujud tapi apa jadahnya

manusia harus sebegitu intim dengan jin.Sesungguhnya lah Sang dewair dan kuncu2nya melayu mistri nusantara yang tradisi penuh khurafat dalam diri.

Aku tak mahu terjebak dalam cult mereka juga tak tahan makan asap kemeyan

tiap malam jumaat makanya aku chow….


Demi meredakan kusut masai jiwa,aku dan Mr R,bercuti pergi membuang lara di

rimba,menungkah arus merentas jeram memburu masser atau Torr atau bahasa

mudahnya Kelah….ha..ha..ha(sori aku masih weng mabuk asap)..

Menatap langskap tebing sungai Tembeling yang berhiaskan pepohon Jadur lebat

berbunga dan pucuk2 Perah yang memerah aku rasakan diri Tarsan yang pulang

ke rimba.Ini dunia ku yang bebas dan lepas…AAAAAAAAAA!!!!!


Lebah2 madu pun giat membiak,aku berencana jika ianya menjadi di musim

Lebah tualang besarang nanti aku hendak bersama rakan2 aku suku Batek pergi

mendaya madu istimewa itu..insyAllah.

Jari hantu Mr R tersengat lebah,biarpun sakit dan sedikit membengkak aku

tenangkan dia.

“Sengatan lebah seekor itu ada baiknya untuk memulihkan urat saraf kita yang

tak aktif,bisa dari sengatan itu boleh merangsang kembali perjalanan darah kita

insyAllah….lebah serangga yang amat istemewa hatta kisahnya menghiasi halaman

Al-quran.”


Percutian aku kali ini di maniskan dengan peristiwa kail yang aku pinjam dari Mr R

berjaya menewaskan kelah si hulubalang sungai itu.Kelah seberat lebih 1 kilo dapat

aku naikan…ha..ha..ha..aku bukan pengail tegar, mengikat mata pancing pun aku

serabut sebenarnya…tetapi rezeki ini mungkin untuk ibu Pan sekeluarga,mereka

sudah amat lama tidak menjamah ikan sungai.Maklum saja tinggal nun di kotaraya

memang sulit mendapatkan ikan sungai kelas atas ini untuk di jadikan menu…

AAAAAAAAAAAA!!!!!! Suara kemenangan seorang Tarsan…


Special Info:

Bunga-bunga pokok Jadur menjadi tarikan kepada sejenis sepsis serangga riang2.

Riang2 jenis ini orang-orang kampong ulu tembeling panggil Dian.Pada masa musim

bunga Jadur orang2 kampong akan membuat ungun api behampiran pokok2

Jadur di malam hari bagi menagkap riang2 Dian ini,kerana serangga ini boleh di jadikan

makanan yang enak.Ianya enak di goreng kunyit,rasanya seakan-akan udang cuma ia lebih lemak rasanya.(kepada kawan2RTM yang buat documentri tu..rasanya ini subjek menarik kan..ha..ha..)

20 comments:

amey ahmad said...

bro ubi,
berundur demi kebaikan.. amat baik itu..
entri yang amat menarik..
sungai yang amat menguja.. hehe.. boleh bawa saya ke sana nanti?

jawa peranakan said...

ooooo..
BERCAKAP DENGAN JIN..
tindakan yang bijak tatkala menjauhi mereka bro..

kulupSakah said...

godong,
batu 7 highway karak-kl jalan lama, sebelum kolam air panas bt 10..lubuk tengaih!!

Pyanhabib said...

kena kencing ka, kena kemenyan ka, ngeri malam jemaat ka, tarak kira, janji kalau ada itu kelah, apa salahnye bawak turun kl, awww... (lagu mana rupa dia, apa rasa dia? sedep ke? isyyyy....)

Anonymous said...

thank u
mungkin rezeki kami kelah tu

jawa peranakan said...

gua tak suka kelah..tapi gua cukup suka berkelah..

ubilepih said...

1.Bro Amey..insy no prob lu ape kabar?

2.Jawa Peranakan..wa takut melayu mistri nusantara

3.K.S..tq ghodong deme makan lagi ke gulai masam?

4.Bro Pyan..ha..ha..ha insy ada rezeki nanti wa bawa sama lu..itu ikan mayak susah mau tangkap looo..mau masak kena bagi orang pahang bikin masak tempoyak baru Peerrrghh

5.Ibu Pan terima kasih kerana masakan saya gulai tempoyak baung untuk saya tempo hari.Peeerhghh pepalih sedapnya

6.Jawa Peranakan saya suka CELAH ;)

ummzaid said...

ah..!! bro ubi jangan nak cari HELAH... :)

baca n3 bro ni ada rasa2 syahdu pulak..ngape ha?

jawa peranakan said...

CELAH PAK LAH

TARSAN UBI said...

IBUZAID!..ha..ha..ha madah berhelah.Puan sedih sebab da lama tak mandi sungai n tak makan pais ikan tu..ha..ha..

JP..Celah2 kehidupan..tunggu orang UMNO sahut cabaran Sasterawan negara Pak Samad..nak dengor PWTC riuh mat salleh choklat bertekak..ha..ha

jawa peranakan said...

PWTC tu pun patut tukar kepada PDDP..

Insan Bokoh said...

Bro!!! Welcome back to the real world! Takpe... setiap pengalaman tu ada baiknyer. At least u know how to bela ikan. Although, without the kemenyan. Yea tak? Semoga perjalanan hidup mu selepas ini bro.. dipermudahkan Allah.

intanrh said...

Adeh...koi buta sastera, tak reti nak mmbaca karangan gini... ;)

ubilepih said...

1)Insan Bokoh..lu apa kabar?Bila nak pekena teh blues?

2)Ha..ha..ha Intan kamu memang rabun itu buka cerita sastera itu cerita aku...anyway aku maafkan kamu sebab cerita aku memang sulit nak di fahami..ha..ha

ummzaid said...

bro..

deme mmg genius, boleh baca fikiran kome...

kome kalau dpt ngikut mmancing lagi la syahdunya... :)

tarsan ubi said...

Ibuzaid Jom tapi suami kamu pandai berenang ke? Air deras.

ummzaid said...

suami kome juara berenang..
di laut tapinya..
sungai tak tau la..

jawa peranakan said...

gua paling hero berenang di lautan cinta..hahahaha..

jawa peranakan said...

hoh..
MB deme nak masuk masjid..
tapi bukan sebab nak jadi makmum.. jadi imam jauh sekali..

tapi MB deme nak buat sumpah mubahalah..

PS-jangan marah ye bro..at least lu ada MB..gua langsung takde MB..

ubilepih said...

Jawa peranakan..wa terer berenang di lautan madu...

Dia nak "IN" gak..ha..ha..