Tuesday, August 18, 2009

The Curse

Seperti lazimnya Azura memang creative jika berlawak
dengan saya,dia adik xplorasi saya yang paling nakal
dan ngam dengan saya,walaupun kami tak pernah
bergandingan berlakun docudrama xplorasi.Saya dah
tahap Harrison Ford sedangkan dia masih genit macam
Halle Berry,makanya kami tak sesuai di gandingkan
nanti nampak macam beauty n the beast..ha..ha..ha.
Nakalnya yg creative itu terserlah sewaktu dia snap
photo saya masa saya buat skin dive ni...ha..ha..ha

"haiyaaaaa.....after waiting for hours n now only come aaa.. n full of people somemore...everyday like this,i can get heart attack loooo"sunggut wanita tionghua itu kepada rakannya.
"Betul U cakap....nanti pose time kalau ini macam I bole pengsan!!" sahut rakanya pula.

Perbualan dua insan yang pulang kerja ini saya tangkap sewaktu
di dalam komuter.K.L Sentral 4.45 ptg 17/8/09.

Nama KTMB itu ada badi sumpahan barangkali.


Begitu juga dengan rancangan X-plorasi RTM.Punya element yg
sama.Sering saya sarankan kepada Bob rasanya juga kepada
kamu JP,seeloknya adakan satu racangan khas "THE MAKING
OF X-PLORASI".30 minit rancangan kembara lasak yang di
siarkan,penonton tidak pernah tahu cerita di sebalik pembikinannya.
Trill dan advencernya lebih gerun...ha..ha..

Berkayak didalam gelap malam yang pekat melawan arus deras
sungai Telom,tangan rafter tertusuk pisau sewaktu menuruni jeram
Roda 4x4 tercabut di lebuhraya Karak.Kisah jerih para
krew pembikinan x-plorasi tidak kurang hebatnya.

Terkini tanggal 9/8/09 saya sekali lagi bersama team x-plorasi
terkena badi sumpahan itu.Dalam perjalanan ke Pulau Tinggi
Bot yang kami naiki patah bilah kipas terlanggar bongkah
batu.Akibatnya bot itu cuma mampu begerak dengan 1bilah kipas.
Waktu itu hujan dan laut begelora.Ombak agak menganas.
Meskipun tidak sehebat Perfact Storm,tapi sudah cukup
membuat kami mual mabuk.Azura yang kental itu pun
meminta dari saya pill garlic untuk menahan mabuk.
Pengalaman agak pahit bagi isteri Bob barangkali kerna
terpaksaa berulang ke tandas meluahkan isi perut.Nasib
si Azim anak mereka 3thn itu tidak banyak ragam.

Di hari ke2 pegambaran Bot berkuasa 600 horse power
milik Taman Laut yang kami naiki pula terlangar karang
mengakibatkan penutup injin bahagian atas tercabut
namun syukur injin tidak rosak.

Sepanjang kami di Pulau tinggi cuaca tidak begitu baik
laut bearus deras di landa pukulan ribut tenggara.
Kejernihan airnya pun amat terbatas.Hasrat saya dengan
Bob untuk menamatkan kursus scuba kami pun terbantut.
Jadual kerja kami juga agak ketat.Saya dengan Bob cuma
mampu membuat satu selaman yang singkat,itupun setelah selesai
tugasan.Pun begitu saya bersyukur pengambaran di P.Tinggi
masih dapat kami sempurnakan.

5 comments:

jawa peranakan said...

bob..
mohon ambil perhatian cadangan bernas ini..sila yakinkan para dewa di atas sana..

PS-tindakan kamu di pulau tinggi, tinggi risikonya..

Anonymous said...

1)memang risiko giler...ha..ha..ha..da sampai kat tengah2 laut baru bot lain sampai..ha..ha..xplorasi team memang selalu berada di dalam high risk...ha..ha..(UBI)

Insan Bokoh said...

Skin diving? Kin dipping? 100% skin onli ke bro...??? Hehehe..

ubilepih said...

Sis...itu istilah yang wa belajar dari divers...Skin dive bermaksud menyelam tanpa memakai bantuan tabung oksigen.Yang pakai suit siap tabung oksigen dan menyelam ke dasar tu di namakan scuba dive.Wa tak tamat scuba dive ni lagi...sebab masa tu sibuk kerja n laut pun tak elok.Rasa2nya tak tamat da...sebab kalau nak bayar mahal bagi wa,hari tu member dari UNDP nak sponsor,sebab wa tolong dia buat coverage projek conservation Taman Laut.Kerja da siap sponsor tarik balik lah peruntukan lesson wa nak scuba dive tu..ha..ha..ha biasa lah idup wa yg rabak2.:(

Anonymous said...

peghhh....sungguh adbenteres (adventerous) hang punya journey tuh.wa tabik spring la.
bestnye diving, dah try kat pulau sipadan ka ;)
p.c.