Monday, August 31, 2009

Mat Karung Guni





Ubi sebelum kamu turut bersama berasa kecil hati terhadap Tuan Guru itu
elok lah kamu menjenguk dan melihat kedalam diri kamu.Nilaikan dulu
apa kah kamu ini telah betul-betul berada di jalananNYA.

Ada pun dosa yang tidak di ampun tuhan itu ialah apabila kamu mati
dalam berlaku syirik.

Syirik itu ada 2 macam;

1.Menyekutukan kekuasaan Allah.
Mempercayakan bahawa ada lagi selain kekuasaan Allah.

2.Menyekutukan pelaksanaan hukuman Allah.Iaitu mempergunakan
hukum agama dengan menghalalkan atau mengharamkan sesuatu
pekara yang di paksakan ke atas sebahagian manusia,padahal
hukuman tersebut bukanlah datangnya daripada Allah.

Ubi semak-semak puasa kamu,jikakalau seelok habis sahur,kepala
kamu telah mula berbeka-beka tentang juadah apa untuk berbuka.
berapa anika untuk di sedia.

Semak-semak puasa kamu kalau sekarang kamu telah berencana
hendak mepergakan pakaian pelbagai gaya di hari raya.

Benarkah kamu sedang menjaga puasa sekarang.
se eloknya kamu jauhi lah bazaar-bazar Ramadhan jika tiada kepeluan.
Ingat di tahun mendatang tiada jaminan pasti yang kamu masih
bisa menjadi tetamu Ramadhan lagi.

Ini sekadar pesanan ubi untuk dirinya sendiri.Diri yang selalu lupa dan alpa.

17 comments:

INTAN RH said...

Tq bro saling mengingati. 2-3 ari ni mmg koi tak gi bzr ramadhan...ujan :). Semlm koi msk cekodok pisang jek, licin weh... :D

jawa peranakan said...

apakah Tuhan yang memerintahkan puasa dan Tuhan yang memerintahkan hudud itu 2 Tuhan yang berbeda?

tidak bukan?

lantas mengapa puasa kau taati tetapi pelaksanaan hudud kau tolak ke tepi?

aku said...

...juga ditujukan untuk aku..

Anonymous said...

tq bro for a very meaningful reminder.

intan, koi jarang gi bazir ramdhan...kalau gi mesti mata pun juling je nengok kueh2 lagi2 murtabak spesel. lauk pauk koi tak suke sgt di bazir ramdhan tuh.

koi arini wat jemput2 sukun...meh le sini kalau aok nak rsa sket ;)
p.c.

benludin said...

weh...masak je siput gondang..buat masak lemak cili api

Hashim Zabidi said...

Kita ni (manusia) adalah ibarat peti TV yang belum diONkan. On kita hidup dan off kita mati.

Anonymous said...

salam buat semua,

Been missing for a while krn sibuk dgn hal2 duniawi. Selamat Berpuasa kpd semua, semuga Allah menerima ibadah sepanjang Ramadan ini.

Cendol Pak Cik Dahari, rendang Pak Cik Johan dan Malay Bazaar. Merupakan nostalgia Ramadhan yg amat indah... Zaman kanak2.

Baru ingat. Dulu2 tak de pun pasar Ramadan. Tp banyok jugek kueh yg ada masa bebuke sbb antara jiran bertukor2 juadah. Tak same weh mcm sekarang. Kat Subang Jaya ni ikan kembong "goreng bodoh tu pun" RM5 sekor dijual. Kuih besor jari kelenking pun 50 posen satu.

shuk

ubilepih said...

1)Terima kasih kembali semoga ramadhan ini dilimpahkan barakah untuk kita semua.

2)JP,tusukan jarum syirik itu amat halus dan tajam,tanpa sedar ianya menembusi benteng iman.berbanyaklah kita memohon keampunanya.

3)P.C 'BAZIR RAMDHAN" it's a nice word..ha..ha..aok rajin betul menyakat di bulan2 puasa dgn beranika juadah aok tu..ha..ha

4)Siput gondang di masak lemak
kulit di buang berbilang2
Jika bini tak pandai menanak
Sayang laki kelamaannya hilang.

5)Benar sekali bapak.Bagai yang di nyanyi kan ebiet itu.Tumpang kita masih di beri waktu,elok lah kita banyakkan sujud dan memahami akan hakikat kehadiran kita yg sementara.

6)Shuk hadiahkan fatihah untuk mak cik Saelah jika rasa rindu mengamit terhadap cendol arwah.Welcome back BRO.

Anonymous said...

ben hang hantaq la sepinggan masak lemak siput gondang tu.

bro shuk, ikan goreng bodo rm5, baik hang goreng sendiri. agaknya ikan bakaq mesti lagi mhl tuh.aku rasa tak lama lagi ikan goreng tu bleh cecah harga ikan paus goreng.

ubi, wa tak sakat la, wa baru balik kg aritu ada la sukun dp kg hehehe.insya-Allah wa nak blik kg lagi jumaat ni...nanti wa buh lagi menu kat sini hahaha.
p/s: perkataan `bazir ramadhan' tu wa pinjam dp Tuan Tamar dp blog dia.
p.c.

Anonymous said...

p.c., itu lah dilema bila bini bekerja. Tak sempat nak masak, main beli je. Hmm.... kena cari bini sorang lg yg full time house wife nampak gayanya. Alasan: supaya tak payah beli ikan kembong goreng RM5 lagi. ha..ha..ha.. very good excuse.

shuk

WanBeruas said...

..peringatan untuk diri sendiri dan untuk kengkawan yang rela diperingatkan ..tima kasih bro..

ulat nangka said...

jgn lupa juga utk semak muka surat skrip kamu

Anonymous said...

ubi,

semalam aku jumpa Jeffreydin penyanyi pop yeh yeh tu. Nanti aku hantar gambor. Suara dia tak beruboh dari duleh sampai sekaghang, weh. Misi lepas ni nok gi caghi Sanisah Huri lak kat Spore.

shuk

ubilepih said...

1) Ha..ha..ha.ulat tq bro...wa baru siap taip 30 muka lebih kurang..2-3 hari ni kena selsema..otak jam sikit.Sedaya upaya sebelum hari raya siap n wa email lu..ha..ha.

2) La Shuk keh ingat aok dah jumpa Sanisoh tu..ha..ha.jmpa kirim salam lah kat dia..dengor cerita la ni dia dah warak.Masa muda cun makcik tu..keh ingat poster dia beraksi dengan basikal chopper..pepalih weh..ha...ha

ubilepih said...

1) Shuk lagu raya kak sanisah ni keh tuju untuk aok...ha..ha..ha

Anonymous said...

ubi,
lagu tu bukan Sanisah Huri tp Noor Kumalasari. Poster basikal chopper tu dari album "Ku ceritakan" Aku ada 90% lagu2 dia. Aku dapat tahu dia taknak jumpa peminatnya lg. Tp pesanan dah disampaikan pd Sanisah oleh kawan aku.


shuk

cicitHJHASSAN.u said...

salam ramadhan...
ayat yg ALLAH perintah wajib berpuasa hanya satu,berlumba-lumba mengejarnya.....
walhal,lebih 50 ayat tentang wajibnya solat sebagai tiang agama sering ditinggalkan....