Tuesday, November 3, 2009

Semerah Padi




semenjak ramadahan lepas lagi dia begitu...
pendiam dan sepi.
barangkali dia telah menjadi amat tawadhuk
dan mengalas warak yang bersungguh.
saya amat-amati paling jauh suaranya cuma
dapat di dengar dengan jelas sejauh radius
20 meter keluar pekarangan pagar.

megapa begitu jadinya.
saya bertanya kepada pihak penjaga
dan ini jawapan yang di beri:

"SPEKER ROSOK ANTO DOH KEDAI TONG CHONG
TAPI DAH DUA BULAN TAK SIAP-SIAP."

dulu Ben ada hadiahkan cd megaji bacaan qari
Sheikh Rashid Masyari.hasrat hati hendak lah
mendengar alunan bacaan merdu Sheikh itu tika
tengang waktu menunggu masuk waktu fardu
paling lekeh pun seminggu sekali pada hari jumaat pun memadaailah
tapi sayang hasrat itu tak tertunai gara-gara cina Tong Chong masih
tak siap repair speker.

Alunan ayat-ayat suci itu bagi orang tua seperti saya
boleh menjadi terapi hati.maklum lah orang yang dah berusia
seperti saya ini rasa rindu-rinduan pada Khaliq sudah mula berbunga.
maklum saja lah kami ini dah tak berapa lama lagi akan di jemput balik.

terang cakap tak mungkin orang tua ini akan bahagia cuma dengan
sajak-sajak PM yang ditayang kat tiBi saban malam.
paling-paling pun saya akan sedikit tergelak degan lengguk tubuh
dan kerut dahi beliau yang bersunnguh.(KETAWA).
ya saya maklum bukan mudah nak dapat angka 1.
bejerih bejelir dia nak 1 malaya tapi M.C.A nak dua ketua juga
kesian.

berbalik kepada masjid saya yang sepi.
barangkali ia akan kembali ceria kalau di swastakan.
kalau boleh saya cadangakan elok sangat di tender kepada pihak MDL.
saya yakin pihak MDL ada caranya.Umpamanya dengan mengenakan
kupon-kupon bayaran bagi setiap sesiapa yang ingin mendengar
bacaan Al-Quran.
tidak boleh di ragukan lagi bahawa MDL
adalah merupakan Majlis Daerah yang terbijak saentero negeri Makmur ini.
kenapa tak percaya? untuk bukti klik sini


7 comments:

benludin said...

nanti keh bagi cd dangdut inul kat semejid tu.pasti cepat je suruh tong chong repair speaker..(ketawa)

ubilepih said...

Elok bagi dengan skrin besor..bole buat tayangan perdana di situ,konsert Inul bisa menarik pekerja-pekerja indon yang semakin membiak di sini...meriah juga lah nanti masjid kita tu..ha..ha..mungkin SEDI ada idea lebih bernas...

meor saiful rizal said...

wat derma kilat bro..

beli speaker sonic gear~

benludin said...

betul...mmg keh lupa.
patut tanya Sedi camner cara nak memeriahkan masjid....

teringat kata-kata Sedi: "keh selalu pegi masjid untuk solat subuh pukul 6. kalau imam takde keh balik la.tak solat subuh la keh"

Anonymous said...

hehehe.tersenyum aku baca entry bro nih.dlm nak gelak nih ada maksud yg tersirat juga :)
p.c.

INTAN RH said...

Teringat AJK masjid kg koi nak wat pest control kat masjid, cr sebutharga smp 8K. Kat opis koi br 150 sebln sekali sembur.

ubilepih said...

1)Meor...derma yang terbaik..ha..ha

2)P.C kamu tersenyum ada he..he..he..
hebat lu sis...

3)ha..ha..ha..intan rupanya masjid aok lagi hero..ha..ha