Sunday, August 30, 2015

Catatan NTG.Warna Kemerdekaan








Warna Kemerdekaan.
Detik menghitung hari menyambut ulang tahun kemerdekaan negara saya merenung fikir.
Mencari dan cuba memaknakan erti kemerdekaan itu.Akal fikir saya buntu dan kandas.
Sekian lama  yang jelas  erti kemerdekaan itu boleh dikatakan sifar.Kita-kita ini masih
terjajah dalam kerangka kebodohan dan kerakusan.
Hendak didiamkan salah tidak bersuara,jiwa meronta.Dalam keadaan sekarang jika suara kita
bernada lain dengan aliran pemerintah,chop derhaka terus.Kalau boleh rakyat jangan berbunyi
main ya belaka.Namun begitu dimana ada ruang saya akan terus berbunyi bagi pihak alam
yang semakin tenat sakitnya ini.
Memperjuangkan alam sekitar itu jurusan saya.Catatan ini cerita warna sakit alam sekitar
dalam kontek kemerdekaan negara.Hari demi hari dan tahun berganti alam hijau kita semakin
punah.Kita slogankan kita negara maju,apa ertinya bila lestari alam kita punah.
Saya ambil contoh persekitaran saya.Sungai Lipis dan Sungai Jelai dulu airnya jernih dan
mewah dengan hidupannya.Dua batang sungai ini merupakan denyut nadi kehidupan
Kuala Lipis.Sungai-sunga ini nilai estitikal  landskap anugerah alam.Pada tahun 60an membawa
ke akhir 80an dua batang sungai ini hidup dengan akitiviti manusia.Di samping tempat mencari
rezeki ia juga menjadi tempat beriadah.Ketika itu Kuala Lipis menjadi sebuah pekan tumpuan
ramai pelancong.Sangat lebat dengan kunjungan pelancong-pelancong dari saentero dunia.
Sebagai seorang pemandu pelancong alamsemulajadi kehidupan saya agak selesa dan lumayan.
Sekarang setelah air sungai itu tercemar dan hutan persekitaran digondolkan bagi tujuan
pembangunan,watak dan wajah Kuala Lipis yang charming dulu pun mati.Industri pelancongan
disini merudum nazak kalau pun tidak mati.Paling tenat  lagi dua buah sungai ini sekarang
terpaksa mengangung lumpur selut kesan hakisan tanah.Di bahagian hulunya akitiviti
perlombongan,penerokaan hutan dan pembinaan empangan sangat rancak.Paling ngeri
menambah kepada kesakitan ini ialah apabila kawasan-kawasan berpaya pun ditimbus.
Dijadikan tapak-tapak projek pembinaan estet perumahan juga rumah kedai.Secara
sinisnya saya guraukan ‘Kuala Lipis pekan sejuta kedai’.Kesan dari penimbusan paya-paya
ini akan membuat laluan air hujan tiada sekatan dan terus ke sungai.Sungai yang banyak
menerima hakisan tanah akan menjadi cetek.Bila musim tenkujuh penerimaan hujan yang lebat
akan memudahkan berlakunya banjir kerana eco system sudah terganggu.Kerakusan
dan kebodohan merupakan kata kunci.Untuk memenuhkan nafsu kita gunakan lesen
‘Kemajuan’ dan ‘Pembangunan’.Kuasa penentu adalah ‘Ringgit’.
Alam kalau kita sakiti ia akan membalas.Kita sudah banyak menderhaka.
Mungkin  saya ini terlalu berkhayalkan novel Stephen King.Faktanya
sekarang orang hendak mandi manda disungai pun dah cuak takut kena kencing tikus.
Ikan dan lokan tidak boleh makan sembarangan kerana ada kandungan racun arsenic.
Hatta anak-anak kita sekarang ini tidak boleh dibiarkan bermain tanah kerana ada penyakit
Melioidosis.Kegalauan ini tahun-tahun kebelakangan ini baru munculnya.
Merdeka ini apa sebenarnya?.Kita giat merubah warana hijau segar syurga kepada warna merah
neraka.Merdeka sangat kah kita bila di masa mendatang anak cucu memaki hamun kita.
Pada ulang tahun kemerdekaan,mereka kencing beramai-ramai di kuburan kita.
Impian kemerdekaan saya kecil sahaja.Saya impikan Kuala Lipis ini menjadi sebuah pekan yang
teduh. Redup di bawah naugan pohon-pohon jati yang rimbun menghijau.Aliran sungai sejernih
airmata.Menjadi kunjungan sekelian bangsa dari segenap benua.Ini sebenarnya yang
menarik pelancong datang bukannya nilai ringgit yang susut.Ya ini mungkin khayalan Mat Jenin.
Tak mengapa,sekurang-kurannya saya punya impian yang mulus.Tidak bangang dibius
rakus.Izinkan saya melayan mimpi pada hari kemedekaan ini.



No comments: