Monday, September 22, 2008

Rapuh


Apa khabar puasa kita? Masih orait-orait?!

Ahad 2 minggu sebelum ini di bangku menunggu stesen keretapi
Jerantut.Di situ gua duduk.minda tidak begitu dapat mencerna maklumat
dari pembacaan kitab Insan Ingatlah hasil karangan Tuan guru Nik Aziz..
Kerana lapar?barangkali!!! jam tangan gua menujukan tepat pukul 12tghari,
Kruukkkk….krukkkkkkk…perut berbunyi…he..he…sabar..

Mungkin juga minda gua teralih kepada keletah anak kecil di sebelah gua.
Dialog antara anak perempuan comel itu dengan ibunya telah menarik deria
dengar gua untuk menikmati perbualan mereka.

“Mak adik raya ni nak buat rambut botak”
“Eissshhhh…merepek adik kan budak perempuan”
“Bole..bole adik nak botak juga”

Bentak anak kecil itu yang gua kira umurnya barangkali dalam usia 4 tahun.

“La orang prempuan tak bole botak,tak baik haram.bedosa!”
“Bole adik tengok orang dalam tivi tu bole!..”
“Gasak adik la…adik nak buat rambut Mawi ye”
“Haah”


Tivi????…punah..punah..

“Mak…adik teliur la tengok orangputih tu minum,nape dia tak pose?”
“La dia orang kapir…mana pose”
“Ooooo kapir…macam setan mak ye?”
“Haah”


Glup!..kapir?…setan?…

Di hati kecil Gua segera berdoa
“Ya Allah kau lah zat yang memiliki hati yang berdolak balik,tetapkan lah
hati ku di dalam agamaMu sehingga akhir hayat ku!”

Entah macamana gua rasa macam ada yang longgar dengan cara si ibu itu
menerapkan nilai Islam pada si anak.Alangkan manisnya jika si ibu itu
boleh becerita pada si anak tentang kisah Baginda Rasulullah S.A.W berbuat
baik kepada si perempuan yahudi buta yang selalu menyakiti baginda.

Mana tahu diatas kehendak Allah suatu hari si kapir itu akan Islam,manakala
kita yang lahir Islam ini silap haribulan bole jadi kapir..eee..ngiluuuu gua..semoga
Allah memlihara kita semua.Gua rasa macam nak bagi hadiah novel Ayat-ayat Cinta
kat si ibu ni…hiii…hiiii..

Amcam pose kita? Masih Orait-orait…

Pose Gua..ha..ha..ha…payah mau cakap..ha..ha..
Especially…Bazzar Ramadhan..banyak kasi pose gua rabak dan serpi-serpih..
Anika warna warni Bazzar tu…sejujurnya bikin pose gua rapuh…
Dari aroma juadah makanannya yang dipamer sampailah kepada
peha-peha putih gebu amoi-amoi yang tumpang memeriahkan suasana.
Puas gua memujuk mata gua untuk jagan teramat focus kepada peha putih gebu
itu,tapi alahai sekejap saja berpalingnya.

Tapi jagan ekk lah…bab peha amoi putih gebu ini,si orang AWAK yang paling
tebal racist tu pun akan cair leleh…juga…ini kan pulak gua yang iman senipis
tisu bawang ini..he..he…rabak…rabak…

Pose…pose…jaga pose..tahun depan gua boikot bazzar Ramadhan
takut dengan peha-peha putih gebu amoi-amoi.he..heee

14 comments:

intan said...

salam. mn ada amoi berjual kat bazar ramadhan...yg ada gadis melayu tidak terakhir jek :P

ubilepih said...

wlkslm...amoi tu menyibuk beli juadah je..meramaikan org..ha..ha..pkai shortpant...tu yg fragile pose koi..:)

benludin said...

Insan Ingatlah...tapi ada masa wa lupa...anyway...buku yg amat sesuai utk dibaca..seriau darah bila baca...layak ke kita utk ke syurga agaknya

shafinar said...

hahaha...lain kali masak kat umah ja...u r a very good chef urself..save duit poket save pahala posa...haa amacam?! betul x nat ckp..

intan said...

ler...amoi pakai shortpant pun nak fragile posa...hahaha :P

jawa peranakan said...

jumlah amoi kat lepih agak kurang.. maka kurang la peha2 dan dada2 mungil dan putih gebu itu..

tak macam Taiwan..gua pasti Taiwan lagi ramai amoi berbanding lepih.. maka lebih banyak la peha2 dan dada2 mungil dan putih gebu di sana..

maka kita patut lebih kasihan kepada ahli2 parlimen kita yang berduyun2 ke sana tempoh hari..koyak rabak dan punah ranah pahala puasa mereka tatkala terpandang peha2 dan dada2 mungil dan putih gebu tersebut ketika membeli belah di bazaar ramadhan di sana..

PS-ehh..ada bazaar ramadhan ke di Taiwan?

usain bolt said...

DEMOKRASI berasal dari perkataan GREEK = DEMO / CRATUS..

ianya adalah satu corak pemerintahan berasakan prinsip 'DARI MANUSIA..KEPADA MANUSIA..UNTUK MANUSIA'..

hmmm...semua MANUSIA..mana peranan TUHAN?

dan kita pulak bersungguh-sungguh menyinsing lengan dan peha memperjuangkan DEMOKRASI..kesian kita..

PS-ISA? Ikut Suka Aku..

staff gomen said...

amoi berpakaian seksi bersama-sama merai dan memeriahkan bazaar ramadhan..

hmmmmm..itulah namanya PERPADUAN KAUM.. itu penting sebab PERPADUAN ASAS KEJAYAAN.. (Hadith Riwayat Imam Hadhari)

PS-mungkin tak lama lagi akan ada amoi2 seksi yang turut bersama-sama merai dan memeriahkan majlis berbuka puasa (dah ada kot?) dan lain2 majlis sempena bulan ramadhan seperti majlis merai anak yatim,agihan bubur lambuk,bayaran zakat fitrah dan sebagainya..

ubilepih said...

1) Nat tq...tu la biasa masak..tapi makan me and my dad je kekadang tak bebaloi...and kekadang tak sempat...anyway klau pajang umur next yr gua azam nak masak sendiri je...semampu boleh demi menyelamatkan pose gua.

2)Singporean tq...insy kalau ada rezeki satu hari nanti...dulu gua ramai kawan kat singapore..but now da lost contact...kekadang teringat gak kat dia orang.

3)JP depa gi sana untuk tidak berpose..hi..hi

4)En.Husain tq for the info...

5)Staff gomen...kita tak racist kan..kan..kan..ha..ha..

6)Intan kan gua dah kata gua jujur orgnya..iman tipis amat sis..ha..ha

Pyanhabib said...

ubi,
selamat meraikan idilfitri
meohon dan memaafkan.

Pyanhabib said...

selamat hari raya adilfitri
memohon dan memberi kemaafan

Pyanhabib said...

selamat hari raya aidilfitri

benludin said...

bro pyanhabib 3 kali dtg open house

ubilepih said...

ha..ha..dia suka makan kueh bangkit Italy kot...penghormatan yg paling berharga buat panggung kokak gua..tg bro Pyan..hi..hii