Monday, September 8, 2008

Alompak Ago-go

Gua khuatir lu orang akan tertido dlm ini panggung,kerna tayangan hari ini Pilem sejarah.Tido bole asal jagan terlalu banyak air liur basi kluar juga jangan bedenkor..teristimewa kpd En kamarul ...:)

Ceritanya bermula bila gua terima SMS dari seorang teman sepermainan dan sepersekolahan.

SMS 1:
“Aku tringat dulu time pose,klu hari Ahad,byk bot2 org2 dari K.Medang dan K.Lanar sampai kat lipis. Dia org mebli brang2.Kedai Kunchi Koya pun sibuk..Aku selalu jln2 kat kaki lima deret kdai gunting ayah kau Ayah aku pulak bawa songkok gi niaga ke Raub naik bas Lin Siong."

SMS 2:
“Msa nk rya msti mak aku srh g gnting rmbut kat kdai pk cik Man,msa tu cuma 20sen. Layout kdai msih dlm fikirn aku; Klendar Cina,Gmbr YDP Agong kat dinding.Palang kayu letak atas kerusi gunting.Tali pinggang hitam terpaku pda kabinet sbg pengasah pisau cukur,ketam yg x guna lektrik. Bila ddk atas krusi nampak Sg,Jelai dari tingkap yg tak ada cermin.Bila tengkok di ketam aku terasa geli.tiap kali pak cik Man akn tgur agar dduk diam2.Sambil rambut di gunting mata asyik tgk klndar dan hati berkta,tak lama lgi pose nak abis, smbil mnghitung hari..”

Bermalankolik dan bernotalgia gua bila menrima kirman SMS itu.Kenangan mengimbau ke zaman lampau.

Shuk!
Bagi aku itulah Period mulusmurni Kuala Lipis Waktu Duhanya yang penuh ria.Period yang belum banyak mecemar alam dan manusianya.Sg.Jelai yang masih bersih, Kelah,Lampan masih banyak mediami lubuk-lubuk.Hilir mudik dengan cergas menongkah arus-arus jeram.Masa tu Kelah yang di jaja kat pekan sehari 2-3 ekor sekadar baru dalam 5 ringgit harganya.Duit pun masih cap kerbau tenggala dan kapal layar.

Shuk!
Tentu kau masih ingat pada rakit Mek Sepiah.Kawasan lampu merah yang tersohor .
Aku kira cuma itu vice yang ada di Kuala Lipis Tentu saja kita tidak pernah menziarahi Red light District itu. Namun walau usia kita masih di bawah 18,kita telah pun tau di situ tempat pempuan2 pekerja sex menjual tubuh.Dalam kesamaran rembang senja sambil menyedut asap rokok menthol,melontarkan aroma bedak Cauticura mereka bertenggek di tepian rumah rakit itu sambil mengamit pelanggan…

“Abe…abe…demo tok sei ko…bole la abe wei..sepulo rial jo…”Rayu mereka demi mendapat kat ringgit untuk survival hidup.
Cerita-cerita 18sx ini sekadar menjadi bahan lelucon mengisi perbualan tenggang masa rehat kita di sekolah…

Bersambung…….

4 comments:

Anonymous said...

bro..
sekarang ni masih ada ke Red Lights District tu?

kalau ada,kita kena serbu..bukan serbu untuk buat SEWAAN tapi serbu untuk buat TANGKAPAN..hehehe..

ubilepih said...

ha..ha..ha kena tungu..sambunganya...sabarrrrrrrr!!!!

Anonymous said...

PERAIH CINTA di Red Light District tu bunyinya macam dari Siam..betul ke?

ubilepih said...

Siam ada denmark ada jerman pun ada kot...zaman alopak ago-go bro..ha..ha