Thursday, September 24, 2009

Panji Tengkorak





Harap orang seberang tidak marah dengan aku gara2 tajuk pilem ni!!!!
ha..ha..

Dari banyak2 pilem karutmarut Hollywood yg di adaptasi dari komik,aku sangat suka dengan siri pilem2 Batman.Sebab apa aku tak tau,barangkali kerana suramnya yang mistikal atau dalam diri aku ada Batman yang terkurung...ha..ha..ha.Dari salah satu siri pilem itu aku masih ingat dengan dialog si wira kelawar kepada wirawatinya.

" Sebenarnya setiap orang memakai topeng"

Ha..ha..ha..tinggalkan saja lelaki kelawar itu bergelendangan di dalam gua diri si ubi.

Sebetulnya saya setelah usai lebaran ini ingin menyemak-nyemak diri.Sejauh mana rawatan Ramadhan bebekas kepada diri.

Wahai diri bergelar Ubi,bagaimana kamu?Setelah di rawat ramadhan apa masih ada ralit bertopeng-topeng di wanyangan hidup.Ubi kamu itu calon jenazah.
Masihkah kamu angkuh dengan menyediakan buku kanun ciptaan kamu yang kamu gunakan sebagai justifikasi hidup.Di halaman orang semuanya merah segala aib menjadi tingkah dimata kamu hak orang semuanya compang camping.Di halaman kamu segala hijau sejahtera tiada noda dan dosa.Jangan kamu cuba-cuba menjadi tuhan ubi.Kamu itu calon jenazah jua sudahnya.

Tiada maksum bagi kita,tapi sedaya mungkin elok lah kamu elakan menista caci carik rabik aibnya orang.Asuh lah hati dengan zikir ingat,cucilah pakaian sendiri yang masih bedaki lendir.
Sukar berhadapan dengan peperangan yang ini,demikian juga lah saudara-saudara kamu..kita sekadar boleh bertolong bantu dengan berpesan-pesan.Menahan sabar memang lah payah tapi itu lah senjata ampuh di medan ini.Kata maaf tidak ada apa-apa makna jika hati tidak mampu melupakan khilaf.Ubi kamu itu calon jenazah...daya tak daya berusaha lah kembali kepada fitrah.

5 comments:

benludin said...

awek Debu cun...kena d/load lagu nih

aku said...

dulu mase kecik2, rasenya ada komik panji tengkorak. keh pn dh lupe..

Pyanhabib said...

ubiman!

Hashim Zabidi said...

ubi, salam raya...

Ya! semua orang adalah calun jenazah.
Sebelum jadi calun kena kempen dulu atau kena dengar kempen dulu.

Pastikan tukang kempen itu jenazahnya tidak dimakan ulat.

ubilepih said...

1)Ya anggun bangat sih!!!

2)Betul ada tak silap azman yusuf yg lukis,juga ada satu filem indon,ceritanya bagus...cerita2 silat indon dulu2 bagus..macam cerita sibuta,bambu kuning dan panji tengkorak ni...

3) Yes bro tapi wa tak pakai spender kat luar macam superhero amerika..ha..ha..

4)Tak di makan ulat...ha..ha..ha deep tu...nak kena tau gak ni cara2nya..ha..ha