Wednesday, April 23, 2008

Jejak Harimau



Kurang lebih 20 tahun gua jadi Nature Guide.Banyak hutan belentara Malaysia gua dah redah.Tetapi samapai la ni gua belum penah teserempak dengan raja rimba ni.Just at one time gua telah terdengar nagumannya di tengah-tengah hutan Taman Negara.Segala bulu yang ada di badan gua,yang halus yang kasar semua tegak bediri.Serious gua cakap lu..betul-betul kecut macam rasa nak masuk dalam perut mak balik.Habis saja naguman sang raja rimba tu..hutan sekeliling menjadi senyap beberapa saat..hampir dua minit kut...masa ni kepala lutut gua sudah jadi longgar beb.Walaupun cerita orang kalau harimau mengaum kuat itu menandakan dia jauh dari kita,dalam ukuran dua atau tiga bukit jauh jaraknya...itu gua tak tau..wallahualam...cerita orang gitu la..tapi cuak-tetap cuak punya.Katanya Sang belang berbunyi kuat cuma nak bagi tau kita telah masuk territory beliau..so kena respect sikit...tempik suara Pak belang kat hutan bukan macam kau orang dengar kat zoo atau sarkas..cuba tengok gambar kesan tapak kaki rimau ni kalau lah tapak kaki dan kuku tajam tu landing kat muka atau tengkok kita..jawapnya harus jadi arwah.

Anyway sebenarnya lebih banyak rimau mati dibunuh manusia dari manusia mati di baham rimau...la nama pun manusiakan,selagi boleh jadi duit apa saja sanggup di bunuhnya...darah daging sendiri pun depa bunuh..apa lah sangat rimau...sekarang pemburu dari Thailand nun sanggup datang Malaysia secara haram untuk tangkap rimau dan apa-apa saja yang ada kat hutan kita..duittttt beb...

Sorry bahasa gua guna bukan bahasa Malaysia tulen,sebab terus terang gua cakap lu..akar gua(latuk nenek gua datang dari Yunan) so gua bukan Melayu asli lah...
Gua sudah kasi rosak Bahasa??..ala..Dr.M(kalu) pun apa kurang...dia pun kasi rosak Bahasa gak..eleh mana ada orang cakap Melayu tulen kat Msia...cuba bagitau gua?..ha..ha..ha AUUUUUUUUMMMMMMMMMMM

No comments: