Tuesday, April 29, 2008

Rumah Kedai di Jalan Besar




Di daerah-daerah lain dalam Pahang tidak sebanyak mana seperti yang terdapat

di Kuala Lipis.Di Raub yang saya terpandang cuma bangunan restaurant

Curry Ayam Sempalit.Ini dari pengamatan saya secara rawak.Apa yang saya

maksudkan ialah bangunan-bangunan rumah kedai lama yang tertulis tarikh

pembinaannya.

Kalau di ukur daripada teteranya tarikh bagunan ini memanglah

dapat dirasakan Kuala Lipis sudah sangat lanjut usia.Saya teruja apabila

memerhati dan mengamati tarikh-tarikh bangunan lama yang terdapat di

sepanjang laluan jalan besar Kuala Lipis.Sangat layak Kuala Lipis

ini di julang sebagai Bandar besejarah.

Wow!!! Kuala Lipis 1926,1928…bagaimanakah suasana dan wajah di Jalan Besar

Kuala Lipis..dan..apakah cerita-cerita yang berlangsung di sini pada zaman itu?

Siapa kah penghuni asal rumah kedai ini?….Siapa kah watak-watak yang berada

di jalan ini pada jam 9.00 pagi 30hb April 1926?.Persoalan-persoalan itu tertinggal diam

pada kerangka jendela rumah tua ini.Hanya Allah yang mengetahui segala yang terdahulu

dan yang terkemudian.

Saya teringin memiliki sebuah time machine agar dapat saya menziarahi zaman itu.

Absurb?!!!…ha..ha..ha memang orang berjiwa seni seperti saya selalu mempunyai jalan fikir yang aneh-aneh.

Juga kalau lah saya seorang yang pandai bikin filem saya behasrat sekali nak buat period

movie tentang rumah kedai ini,atau kalau saya mampu hendak saya hasilkan sebuah

novel berlatarkan rumah kedai ini.Sayang sekali pembikin-pembikin filem kita lebih

gemar buat filem haru biru yang tak cerdik.Penulis novel syok sendiri dengan

cerita cintan-citun tak sudah-sudah merapunya.

Pepaleh weh deme!!!!

No comments: