Thursday, October 9, 2008

Takala MERAH berbisik


Di satu majlis kenduri,bertempat si sebuah surau di dalam
Kampung antah berantah.Waktu selesai sholat Isyak.

Pelakun:
Si Merah bertanduk Patah.
Haji Gah
Selamat lidi
Orang2 Kampong.

Merah: Pssst…psttt..Aji balik umarah ni makin segak nampak..
Aiii orang-orang kampung ni tak perasan ke jubah Mekah
yg Aji pakai tu…bukan calang2 punya jubah tu..ti,,hii,hii

Hj Gah: Ehem..ahuk..ahuk(batuk Kecil)..emm saya balik umrah
ni dapat batuk sikit2..batuk kifarah gamaknya…tapi
Alhamdulilah saya dapat menunaikan ibadat dengan
baik…ialah ini umrah saya yang ke 7..entah lah rasanya
berulang alik ke sana macam rasa balik kampung jer..

Selamat: Wah 7 X dah Bang Aji umrah ye!..buat Haji rasanya da 2X
kalau tak silap saya kan?!! Betuah Bang Aji…duit banyak
mampu nak ke Mekah banyak kali.

Hj Gah: Hii..hii..hii..Alhamdulilah berkat duit buah sawit relai
saya je…Umrah saya baru ni saya ikut rombongan Y.B
kira pakej VIP la…tapi puas hati bayar mahal..dapat
serba serbi selesa…he..he..bercampur dengan puak2
Y.B Dato tu seronok.

Orang KG: (dalam hati) Orang tua ni gi beribadat ke
gi melancong…riak sungguh..

Merah: Pstttt..psttt..tengok tu aji..melopong mulut orang kampong
dengar cerita Aji.Aji memang hebat,gi Mekah boleh
bersama ngan puak-puak Y.B..plak tu ha..ha…ha hebat…

Selamat: Bang Aji banyak duit berlebih tu boleh lah sponsor saya…
gi Mekah pulak…besar pahala Aji kalau bantu orang
susah macam saya…ha…ha..

Haji Gah: Selamat kalau nak buat ibadah ni elok pakai duit
sendiri…kumpul-kumpul lah duit… sesepuluh ribu
bukanya banyak…tapi kalau kau ada tanah,,,aku bole
tolong…kau cagar lah tanah tu kat aku…insyallah
aku tolong kau,atau sape2 saje sesedara dalam
kampung ni yang berhajat.

Selamat:(dalam hati) Taik idung masin punya Aji…da lah riak
kedekut cekik darah pulak tu.

Orang Kg: Meluaaaaattttttt.

Merah: Ha..ha..ha..ha..ha..bagus Aji…kau memang boleh jadi
geng aku lah…ha..ha

Dalam cerita ini yang menang ialah si Merah.Moralnya kita ni
walaupun rasa amal ibadat dah banyak jagan mudah tertipu
dengan bisikan si Merah…itu makhluk jarum banyak halus
punye…lagi pun langsung tak ponteng kerja…ha..ha..

Yang baik dan yang buruk pada tubuh manusia itu ada 2.
Lidah dan Hati…he..he..hati juga di katakan raja.So kena
pandai2 lah maintain raja dan singahsana nya ini…jagan
bagi sakit…macamana nak jaga hati?!! Ha itu kita kena
cari lah caranya…gua cuma tukang cerita je!! bukan ustaz
…he..hee..iman pun senipis selaput tisu..selalu gak lagi
termakan dek kelentong si Merah laknat tu..he..heh..heh
Awassss…si MERAH tu sedang jeling2 manja kat lu orang..
Ha..ha..ha…aha…ha….


p/s Runut bunyi Pilem ini x ade kena mengena dgn citer ni...sja
nak layan lagu org muda...sebab lagu ni kawan baik
yg DDK3rd kat gua..may be dia dah jemu layan
lagu Stoneage..buat kawan kat MACRES tu...all the best
you and family.

3 comments:

usain bolt said...

ramai jugak org macam encik haji tu dalam masyarakat bang..

kita ni masuk syurga bukan sebab kehebatan amalan dan iman kita.. tapi kita masuk syurga adalah di atas jemputan RAHMAT ALLAH..

wallahualam..

ummzaid said...

betul kata usin..
tambah pulak kalau ada "kibr" didlm hati walaupun sebesar zarah..

encik..
ni baru make sense..
tq bercerita.. :)

ubilepih said...

tq..tq...nati ada idea ada upaya insyallah kita kongsi2 citer lagi...